fbpx
  • Geweest

  • The Gaia Hypothesis
    Amsterdam
    CC Amstel
  • The Gaia Hypothesis
    Nijmegen
    LUX
  • The Gaia Hypothesis
    Utrecht
    Stadsschouwburg
  • The Gaia Hypothesis new date
    Amsterdam
    Cultuurcentrum Griffioen
  • The Gaia Hypothesis
    Leiden
    Theater Ins Blau
  • The Gaia Hypothesis
    Rotterdam
    Theater Walhalla
  • The Gaia Hypothesis
    Amersfoort
    De Lieve Vrouw
  • The Gaia Hypothesis
    Oss
    De Groene Engel
  • The Gaia Hypothesis Geannuleerd
    Enschede
    Vrijhof Cultuurcentrum
  • The Gaia Hypothesis Première
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • The Gaia Hypothesis Try-out
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • The Gaia Hypothesis Try-out
    Den Haag
    Theater aan het Spui

English below

Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens?

De Gaia-hypothese (1969) stelt onze aarde voor als een zelfregulerend systeem, waar al het leven een onlosmakelijk onderdeel van is. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen we andere delen ervan dan vragen hoe het verder moet met ons?

★★★★

‘Actrice en theatermaker Lindertje Mans (1986) heeft een eigen subgenre in het theater uitgevonden: de eenmanselectro-opera.’

Volkskrant
Teaser The Gaia Hypothesis

Lindertje Mans neemt je in deze solo mee in dit gedachte-experiment. Ze transformeert tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die in meeslepende synthpop songs hun visie op de mensheid geven. Een zoektocht naar een nieuwe verbinding tussen de mens en zijn omgeving.

Lindertje: “De Gaia-hypothese is voor mij een nieuwe manier om naar onze plek op aarde te kijken. Het fascineert me enorm. En daarnaast heb ik superveel zin om samen met componist Roald van Oosten een meeslepende muzikale experience te gaan bouwen, we hebben -al zeg ik het zelf- al een paar hits in de maak. De kostuums worden ook te gek. Ik hoop dat iedereen komt kijken!”

In The Gaia Hypothesis zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: The Life And Death Of A Sex Robot voort. Scenografie en eindregie zijn in handen van Thomas Schoots. De performance is Engelstalig.

Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede-oprichter van Firma MES. 

Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. Hij begon zijn carrière als frontman van de band Caesar. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met Cate Blanchett. 

 

★★★★

'Een zinnenprikkelende ervaring die het midden houdt tussen een conceptalbum en een asmr-sessie'

NRC
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans

The Gaia Hypothesis

What does a fish think about the future of humanity?

The Gaia Hypothesis (1969) imagines the Earth as a self-regulating system, in which all life and matter are inextricably connected. If we are all part of the same system, maybe we should ask other parts of this system what to do?

★★★★

'A tantalizing posthumanistic pop-opera'

NRC

In her solo performance Lindertje Mans invites you into this thought experiment. She will transform into a deep-sea fish, a space shuttle and a human cell: these three characters share their vision on humanity, told through compelling synthpop songs. A search for a new relationship between humankind and its surroundings.

Lindertje: “The Gaia Hypothesis gives me a new perspective on my place on the planet. It truly fascinates me. And I’m super excited to work with composer Roald van Oosten again. Together we’re creating a compelling musical experience. We already have some earworms in the making – if I may say so myself :). The costumes are going to be amazing as well. I really hope everyone will come and watch!”

The performance is in English.

‘Door haar performance komt er een energie in de zaal vrij, zoals een popster het publiek kan verbinden.’

Theaterkrant
Lindertje Mans over The Gaia Hypothesis
CREDITS
  • Concept, text, performance Lindertje Mans
  • Songs Lindertje Mans en Roald van Oosten
  • Music production, sound design Roald van Oosten
  • Director & Scenography Thomas Schoots
  • Dramaturgy Emke Idema
  • Costume design Anne-Rixt Gast
  • Light design Marco Alibux
  • Production Juliska Retra
  • Technical production Dario Giustarini
  • Bussines director Marije van Rest
  • Marketing / PR Priscilla Vaas
  • Sales Bureau Berbee & Jansen
  • Duration 50 minutes
  • Language English
  • Special thanks to Gemeente Den Haag, Fonds Podiumkunsten, Prins Bernhard Cultuurfonds