fbpx
  • Geweest

  • The Gaia Hypothesis
    Haarlem
    De Schuur
  • The Gaia Hypothesis
    Haarlem
    De Schuur
  • The Gaia Hypothesis
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • The Gaia Hypothesis
    Den Haag
    Theater Dakota
  • The Gaia Hypothesis
    Den Bosch
    Verkadefabriek
  • The Gaia Hypothesis
    Hoofddorp
    Theater C.
  • The Gaia Hypothesis
    Amsterdam
    Meervaart Theater
  • The Gaia Hypothesis
    Maastricht
    Theater aan het Vrijthof
  • The Gaia Hypothesis
    Enschede
    Wilminktheater
  • The Gaia Hypothesis
    Dordrecht
    Schouwburg Kunstmin
  • The Gaia Hypothesis
    Arnhem
    Theater a/d Rijn
  • The Gaia Hypothesis
    Amsterdam
    Theater Bellevue
  • The Gaia Hypothesis
    Amsterdam
    Theater Bellevue
  • The Gaia Hypothesis
    Londen
    The Cockpit
  • The Gaia Hypothesis
    Amsterdam
    CC Amstel
  • The Gaia Hypothesis
    Nijmegen
    LUX
  • The Gaia Hypothesis
    Utrecht
    Stadsschouwburg
  • The Gaia Hypothesis new date
    Amsterdam
    Cultuurcentrum Griffioen
  • The Gaia Hypothesis
    Leiden
    Theater Ins Blau
  • The Gaia Hypothesis
    Rotterdam
    Theater Walhalla
  • The Gaia Hypothesis
    Amersfoort
    De Lieve Vrouw
  • The Gaia Hypothesis
    Oss
    De Groene Engel
  • The Gaia Hypothesis Geannuleerd
    Enschede
    Vrijhof Cultuurcentrum
  • The Gaia Hypothesis Première
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • The Gaia Hypothesis Try-out
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • The Gaia Hypothesis Try-out
    Den Haag
    Theater aan het Spui

English below

Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens?

Een onewoman elektro-opera over de Aarde, de natuur, eenzaamheid en verbinding. The Gaia Hypothesis is een geleide meditatie, een theatrale fashion fantasie, een filosofisch experiment en een hyperpersoonlijk essay tegelijk.

 

The Gaia Hypothesis was t/m januari 2024 te zien in theaters door het land.

★★★★

‘Actrice en theatermaker Lindertje Mans (1986) heeft een eigen subgenre in het theater uitgevonden: de eenmanselectro-opera.’

De Volkskrant

Lindertje Mans transformeert in een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel in een poging om zich verbonden te voelen met de gehele planeet. Deze drie personages geven hun visie op de mensheid, in meeslepende synthpop songs. Een sensuele muzikale trip met met verleidelijke songs, betoverende kostuums en overwachte transformaties. Een muzikaal, visueel en emotioneel spektakel. Een zoektocht naar een nieuwe relatie van de mens met haar omgeving.

De Gaia-hypothese werd geformuleerd in 1969 door wetenschappers James Lovelock en Lynn Margulis. Ze stelt de aarde voor als een zelfregulerend systeem, waarin alle leven en materie onlosmakelijk verbonden zijn. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen we andere delen dan vragen hoe het verder moet met ons?

Lindertje: “De Gaia-hypothese geeft mij een nieuw perspectief op mijn plaats op deze planeet. In de jaren ’70 werd de hypothese met scepsis ontvangen, maar ze is sindsdien alleen maar actueler geworden en staat aan de wieg van moderne klimaatwetenschap. Daarnaast is de hypothese voor mij een manier om mijn plaats in deze wereld te onderzoeken, als single vrouw van midden dertig: wat heb ik nodig om me verbonden te voelen? Moet ik mezelf voortplanten om te voelen dat ik echt onderdeel ben van de wereld, of kan ik familie maken met andere wezens?”

In The Gaia Hypothesis zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: The Life And Death Of A Sex Robot voort. Scenografie en eindregie zijn in handen van Thomas Schoots. De performance is Engelstalig.

Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede-oprichter van Firma MES. 

Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. Hij begon zijn carrière als frontman van de band Caesar. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met Cate Blanchett. 

★★★★

'Een zinnenprikkelende ervaring die het midden houdt tussen een conceptalbum en een asmr-sessie'

NRC
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans
The Gaia Hypothesis, photo by Joris-Jan Bos, performer Lindertje Mans

The Gaia Hypothesis

What does a fish think about the future of humanity?

A onewoman-electro-opera on Earth, nature, loneliness and connection. The Gaia Hypothesis is a guided meditation, a theatrical fashion fantasy, a philosophical experiment and a deeply personal essay all at once.

The Gaia Hypothesis is playing in all major cities in the Netherlands from Friday 3rd of November till Thursday 18th January!

★★★★

'A tantalizing posthumanistic pop-opera'

NRC

Lindertje Mans transforms into a deep-sea fish, a space shuttle and a human cell in an attempt to feel connected to the whole system. These three characters share their vision on humanity, told through compelling synthpop songs. A sensual musical trip with seductive songs, mesmerizing costumes and unexpected transformations. A musical, visual and emotional spectacle. A search for a new relationship between humankind and its surroundings. 

The Gaia Hypothesis was formulated in 1969 by James Lovelock and Lynn Margulis. It imagines the earth as a self-regulating system, in which all life and matter are inextricably connected. If we are all part of the same system, maybe we should ask other parts of this system what to do?

Lindertje: “The Gaia Hypothesis gives me a new perspective on my place on the planet. In the seventies, the hypothesis was received with skepticism, but it has only become more urgent since then, and is now on the basis of modern climate science. Apart from that, it is a personal way for me to explore my position in this world, as a single woman in her thirties: what do I need to feel connected? Do I need to reproduce in order to feel like I am truly a part of this world, or can I make kin with other beings?”

The Gaia Hypothesis is a collaboration between Lindertje Mans and composer Roald van Oosten. Direction and scenography are done by Thomas Schoots. The performance is in English.

Lindertje Mans studied performance at Toneelacademie Maastricht and music theatre at the Royal Conservatory The Hague. She is co-founder of Dutch theatre collective Firma MES. 

Roald van Oosten is a musician and composer. His music ranges from pop gems to ghostly theatrical soundscapes. He started as lead singer of Indie popband Caesar. In 2019 Roald was commissioned by the National Theatre in London to write music for the play: When We Have Sufficiently Tortured Each Other, directed by Katie Mitchell, starring Cate Blanchett.

‘Door haar performance komt er een energie in de zaal vrij, zoals een popster het publiek kan verbinden.’

Theaterkrant
CREDITS
  • Concept, text, performance Lindertje Mans
  • Songs Lindertje Mans en Roald van Oosten
  • Music production, sound design Roald van Oosten
  • Director & Scenography Thomas Schoots
  • Dramaturgy Emke Idema
  • Costume design Anne-Rixt Gast
  • Light design Marco Alibux
  • Video Tanja Busking
  • Production Juliska Retra
  • Technical production Dario Giustarini
  • Bussines director Marije van Rest
  • Marketing / PR Priscilla Vaas
  • Sales Bureau Berbee & Jansen
  • Duration 50 minutes
  • Language English
  • Special thanks to Gemeente Den Haag, Fonds Podiumkunsten, Prins Bernhard Cultuurfonds