The Gaia Hypothesis

Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens?
Een onewoman elektro-opera over de Aarde, de natuur, eenzaamheid en verbinding. The Gaia Hypothesis is een geleide meditatie, een theatrale fashion fantasie, een filosofisch experiment en een hyperpersoonlijk essay tegelijk. 
Firma Mes x Lindertje Mans

Lindertje Mans transformeert in een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel in een poging om zich verbonden te voelen met de gehele planeet. Deze drie personages geven hun visie op de mensheid, in meeslepende synthpop songs. Een sensuele muzikale trip met met verleidelijke songs, betoverende kostuums en overwachte transformaties. Een muzikaal, visueel en emotioneel spektakel. Een zoektocht naar een nieuwe relatie van de mens met haar omgeving.

De Gaia-hypothese werd geformuleerd in 1969 door wetenschappers James Lovelock en Lynn Margulis. Ze stelt de aarde voor als een zelfregulerend systeem, waarin alle leven en materie onlosmakelijk verbonden zijn. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen we andere delen dan vragen hoe het verder moet met ons?

Lindertje: “De Gaia-hypothese geeft mij een nieuw perspectief op mijn plaats op deze planeet. In de jaren ’70 werd de hypothese met scepsis ontvangen, maar ze is sindsdien alleen maar actueler geworden en staat aan de wieg van moderne klimaatwetenschap. Daarnaast is de hypothese voor mij een manier om mijn plaats in deze wereld te onderzoeken, als single vrouw van midden dertig: wat heb ik nodig om me verbonden te voelen? Moet ik mezelf voortplanten om te voelen dat ik echt onderdeel ben van de wereld, of kan ik familie maken met andere wezens?”

In The Gaia Hypothesis zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: The Life And Death Of A Sex Robot voort. Scenografie en eindregie zijn in handen van Thomas Schoots. De performance is Engelstalig.

Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede-oprichter van Firma Mes. 

Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. Hij begon zijn carrière als frontman van de band Caesar. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met Cate Blanchett. 

‘Actrice en theatermaker Lindertje Mans (1986) heeft een eigen subgenre in het theater uitgevonden: de eenmanselectro-opera.’

- De Volkskrant

'Een zinnenprikkelende ervaring die het midden houdt tussen een conceptalbum en een asmr-sessie'

- NRC

Bekijk waar we zijn geweest
Geweest
ma 03.06
10:30
The Gaia Hypothesis
Laatste voorstelling TEST OUDE VOORSTELLING
Den Haag
Theater a/h Spui

Onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

.