fbpx
  • Geweest

  • CarryMe
    Amsterdam
    Theater Bellevue
  • CarryMe
    Amsterdam
    Theater Bellevue
  • CarryMe
    Amersfoort
    Theater De Lieve Vrouw
  • CarryMe
    Den Haag
    Theater Dakota
  • CarryMe
    Rotterdam
    Theater Walhalla
  • CarryMe
    Haaksbergen
    Theater De Bouwmeester
  • CarryMe
    Maastricht
    AINSI
  • CarryMe
    Goirle
    Jan van Besouw
  • CarryMe
    Almelo
    Hof '88
  • CarryMe
    Wageningen
    Junushoff
  • CarryMe
    Utrecht
    Stadsschouwburg Utrecht
  • CarryMe
    Hoofddorp
    De Meerse
  • CarryMe
    Den Bosch
    Verkadefabriek
  • CarryMe
    Den Bosch
    Verkadefabriek
  • CarryMe
    Haarlem
    Toneelschuur
  • CarryMe
    Leeuwarden
    Stadsschouwburg De Harmonie
  • CarryMe
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • CarryMe
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • CarryMe
    Amstelveen
    Schouwburg Amstelveen
  • CarryMe
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • CarryMe
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • CarryMe première
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • CarryMe try-out
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • CarryMe try-out
    Den Haag
    Theater aan het Spui
  • CarryMe try-out
    Den Haag
    Theater aan het Spui

Een sciencefiction thriller verpakt als huiskamerdrama.
Een nieuwe toneeltekst van Hanna Bervoets.

Nederland in een nabije toekomst. Door emancipatie en wettelijke quota werken vrouwen meer en bekleden ze steeds vaker topfuncties. Dit heeft positieve gevolgen maar drukt de geboortecijfers wel. Een progressieve app biedt uitkomst: CarryMe.

Maarten en Eline zijn een succesvol koppel uit de Randstad. Via CarryMe, een ‘Airbnb voor draagmoeders’ vinden ze Didi. Op haar profiel heeft Didi de optie ‘inwonen’ aangevinkt. Op een zondagochtend staat de jonge Twentse op de stoep, met twee koffers en een kolfapparaat. Maar wie is zij eigenlijk? En bij wie komt ze terecht?

CarryMe is even scherp als ontroerend sci-fi theater over de invloed van technologie op menselijke relaties en onze behoefte aan zorg en intimiteit in tijden van eindeloze keuzemogelijkheden.

CarryMe was in het najaar van 2017 en begin 2018 door heel Nederland te zien.

★★★★

CarryMe is een intelligent, lichtvoetig vingertje naar de zogenaamde maakbaarheid van het leven.

Trouw

★★★★ Het prettige van CarryMe is dat schrijfster Hanna Bervoets en regisseur Thomas Schoots de clichés niet mijden, maar evenmin uitmelken. (…) Zo zijn er meer subtiele en niet nader uitgewerkte momenten. Met elkaar geven die vooral zicht op onderdrukte gevoelens. En die vormen weer de onderstroom voor hoe de mens zichzelf, als alles misgaat – en dat gaat het – voor de gek kan blijven houden, tegen beter weten in. Ondanks de voortschrijdende technologie, sterker nog, soms zelfs dánkzij de technologie. Met inbegrip van wat ongerijmdheden is CarryMe een intelligent, lichtvoetig vingertje naar de zogenaamde maakbaarheid van het leven.” – TROUW

“In CarryMe wordt natuurlijk vooral ons heden verkend, en wat er uit kan voortkomen. Het is een 1984 van de procreatie. (…) Het mooie van deze voorstelling is dat alles gebeurt met een misleidende gewoonheid. Geen zware debatten, geen dreigende muziek. Juist daardoor wordt het steeds creepier wat zich ontrolt. Onder de oppervlakte van Happinez-slagzinnen als ‘Een huis in balans is een buik in balans,’ gaan laagjes wantrouwen en onveiligheid schuil. De gewone vibraties van een moderne relatie waarin alles moet lukken en kloppen. – DE CORRESPONDENT

★★★ “Met de nieuwe voorstelling CarryMe speelt Firma MES wederom handig in op thema’s uit de krant van vandaag, met name genderproblematiek en de invloed van nieuwe techniek op menselijke relaties en intimiteit.” – DE VOLKSKRANT

★★★ CarryMe is een open existentiële vraag: als we zorgtaken steeds meer gaan uitbesteden, ontlenen we onze eigenwaarde dan alleen nog aan ons economische succes? De service-based economy als zwart gat voor liefde, genegenheid en solidariteit: op subtiele wijze legt Firma MES in de beste momenten van CarryMe de vinger op de zere plek.” – THEATERKRANT

Hanna, met wie we eerder werkten aan onze voorstelling ROES,  ontving begin dit jaar de Frans Kellendonkprijs voor haar oeuvre. Uit het juryrapport: Bervoets heeft een nauwe voeling met onze tijd. Ze schrijft met evenveel gemak over een beklemmende dystopische wereld als over modernige relaties, die fastfood vormen voor haar cross-over lezers. Het is spannend om te ervaren waarmee Bervoets nu weer weet te verrassen.

 

credits
  • tekst Hanna Bervoets
  • regie Thomas Schoots
  • spel Roos Eijmers, Lindertje Mans, Daan van Dijsseldonk
  • geluidsontwerp Marnix Dorrestein en Marc Alberto
  • vormgeving Catharina Scholten
  • lichtontwerp Wilfred Loopstra
  • Video ontwerp Daan Hazeldonk
  • kostuums Vita Mees en Loes Groenendijk
  • dramaturgie Karim Ameur
  • productie Annick Beukers
  • techniek Jasper Kop en Dario Giustarini
  • scene fotografie Joris-Jan Bos
  • teaser Mink Pinkster
  • zakelijke leiding Ulrike Söbbeke
  • publiciteit Puck Overman en Charlotte Boekhout
  • grafische vormgeving Tjade Bouma